Looking for contributors! Help us to create The Complete Media Encyclopedia Donate Now

Russian newspapers and Russian newspaper list

List of Newspapers hide

Introduction to Russian News Media

The level of literacy is low in Russia but the country still has a wide range of newspapers, magazines and news websites. Russia has strict censorship laws and the government controls the media for its own political propaganda.

Popular Media

Television media dominates all other channels of media in Russia as it is the main source of news for many of the Russians. However, the internet media is developing and creating its own base to challenge the national electronic media.

Most of the TV news channels are either owned by the state or the private companies linked to Kremlin, the official residence of the President of Russia. Rossiya 1 and Channel One are among Russia’s most popular news channels, both of which are controlled by the government. Add to this, partially state-owned multinational energy company Gazprom owns NTV which is also quite popular in the region.

Other Mediums

As many as 3,000 radio stations are licensed with the Russian government, which owns networks like Radio Rossii, Vesti FM and Mayak. As far as the print media is concerned, over 18,000 newspapers are currently registered to operate in the country. However, only 20 Russian newspapers publish on a national basis.

The newspaper media is also controlled by the Russian President as most popular of the newspapers are owned by the companies that are close to the Kremlin.

Online Media

State-owned audience researcher Mediascope said in 2019 that as many as 95 million people, over the age of 12, had access to the internet. It is equal to 78 percent of the country’s total population.

The media on internet is not much controlled by the government and thus, the critics of the government from the traditional media find their voice on these online platforms. However, the Kremlin has started to put restrictions on the online freedom as well.

Russian newspapers and websites’ list

Sweden has a vast network of newspapers and websites and here below we present you a list of them. With this list of prominent Russian newspapers and other publications, we have tried to explain the origin, operations, status and relevance of these Russian media houses in the country and its neighbouring nations.

Part 1: Newspapers and news websites

In the first part of the article, we will discuss about some of the most prominent Russian newspapers and news websites.

RT

Russia Today is a global news network based in Russia. It provides services across five continents in more than 100 countries. Founded by Margarita Simonyan in 2005, RT was established as a 24/7 English-language international TV news channel.

Huge Network

It has now become a news network with eight TV channels along with websites in six languages, and a video news agency RUPTLY. The 24/7 news channels are in Arabic, Spanish and English.

Key People

At present, in November 2020, founder Simonyan is also the Editor-in-Chief of RT.

“RT covers stories overlooked by the mainstream media, provides alternative perspectives on current affairs, and acquaints international audiences with a Russian viewpoint on major global events,” Russia Today mentions on the website.

News Sections

The stories on its website have been categorised into different sections such as Sport, Business, Shows, Podcasts, Projects, News, USA and UK among others.

RT is a nine-time Emmy finalist. It claims to be the first Russian TV channel to have achieved this feat. RT has bureaus in Moscow, London, Berlin, Paris and Washington DC, it states on the official Facebook page.

Social Media Presence

RT is also available on social media platforms such as Facebook, Twitter, Instagram and YouTube. By November 2020, its Facebook page had 5,948,022 likes and 6,707,168 followers. At the same time, its Twitter account had three million followers.

Russia newspapers 1 RT website

RT Online

RT Android App

RT iOS App

Ria novosti‎

RIA Novosti is a domestic news agency owned by the state. Since 2013, its parent organisation is Rossiya Segodnya, which is owned by the federal government. Headquartered in Moscow, it has around 80 international bureaus.

RIA stands for Russian Information Agency and Novosti — when translated into English means News. According to its Facebook page, RIA Novosti was established on June 24, 1941.

Survival Amid Adversities

RIA Novosti was on the verge of shutting down its operation in 2014. In fact, in March 2014 the staff were also informed regarding the same. By the year-end, Sputnik was launched by Rossiya Segodnya replacing RIA Novosti and Voice of Russia internationally. However, within Russia, Rossiya Segodnya continued to operate its Russian language news service as RIA Novosti.

News Sections

The website of RIA Novosti has different categories such as Politics, Economy, Society, Incidents, Amry, Culture, Religion, Sport and Tourism among others. A. V. Gavrilova is its editor-in-chief. In case of any query, feedback, or suggestion, one can contact its editorial office through the telephone number-7 (495) 645-6601.

Social Media Presence

RIA Novosti is available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and YouTube for all the latest news and updates. It also offers mobile app for both Android and iOS devices.

Russia newspapers 2 Ria novosti‎ website

Ria novosti‎ Online

Ria novosti‎ Android App

Ria novosti‎ iOS App

Lenta‎ ‎

Lenta is an online news portal in Russian-language. Based in Moscow, the capital city of Russia, the website belongs to Rambler Media Group that is owned by Prof-Media. Lenta was founded by Anton Nasik in August 1999 along with the Foundation for Effective Politics.

Lenta was re-launched in January 2013. It featured major changes along with a newly designed website. This update was a significant change on the website since 2004.

Controversy

In 2014, Galina Timchenko, then the chief editor of Lenta, along with a team of 20 journalists quit their jobs to start a new website Meduza. Currently, in November 2020, Vladimir Leonidovich Todorov is the chief editor of Lenta.

For the convenience of its readers, Lenta has segregated its stories into different sections such as Russia, World, Former USSR, Economy, Science and technology, Culture, Sport, Internet and media, Values and Travels among others.

Social Media

Lenta is also available on social media platforms like Facebook and Twitter. By November 2020, its Facebook page had 792,204 likes and 818,908 followers. At the same time, its Twitter account had 1.1M followers. In case of any query, feedback or suggestion, one can drop a mail at letter@lenta-co.ru or call Lenta at +7 (495) 785-17-00.

Russia newspapers 3 Lenta‎‎ website

Lenta‎ Online

Lenta‎ Android App

Lenta‎ iOS App

RBC daily

RBC Daily is a daily newspaper in Russian language. Established in 1993, it is a business newspaper based in Moscow. The website of RBC Daily was established in 1995. It claims to be the “leader among Russian business Internet resources”.

“We are seeking to provide our audience with up-to-date business information and services, as well as convenient platforms for exchanging knowledge and sharing experience, and by doing so we help make decisions about career and business,” RBC Daily mentions on its website.

TV Network

In 2003, RBC Daily launched its channel. It boasts of being the only business TV channel in Russia. It covers financial and economic events in Russia and around the world. The channel broadcast in the CIS and the Baltic States, Middle East, Western Europe, North Africa and Central Asia.

Social Media Presence

RBC Daily is available on social media platforms as well. One can follow it on Facebook, Twitter and YouTube to receive all the latest news and updates. By November 2020, its official Facebook page had 373,073 likes and 464,353 followers. At the same time, it had 101.4K followers on Twitter. In case of any query, feedback or suggestion, one can connect with RBC Daily through the contact number – +7 495 363-11-11.

Russia newspapers 4 RBC daily website

RBC daily Online

RBC daily Android App

RBC daily iOS App

Moskovskij Komsomolets (Московский комсомолец)

Russia newspapers 5 Moskovskij Komsomolets

Established in 1919, Moskovskij Komsomolets is a daily newspaper headquartered in Moscow. It was first published as Yuny Kommunar by the Moscow Committee of the Komsomol. The newspaper changed its name several times before sticking to its present name in 1929.

Key People

P.N. Gusev is the founder and chief editor of Moskovskij Komsomolets since 1983. Aleksandr Subbotin, Arkady Udaltsov and Lev Gushchin are its former editor-in-chief.

The newspaper ceased publication between 1931 and 1939. Though revived in 1940, it was discontinued in 1941 because of the war. Its publication finally resumed on October 2, 1945.

Ideology

Moskovskij Komsomolets served as the mouthpiece of the Moscow Committee and the Moscow City Committee of the All-Union Leninist Young Communist League until 1990. After a year, the editorial team took over the newspaper.

Website

The website of Moskovskij Komsomolets has different categories such as News, Politics, Economy, Auto, Culture, Science, Society and many more. The website states that the “publishing house MK is one of the largest publishing houses in Russia”.

MK also claims to publish over 90 different publications and boasts of total circulation of approx. 30 million copies per month.

Moskovskij Komsomolets is available on social media platforms such as Facebook, Instagram and Twitter.

Russia newspapers 5 Moskovskij Komsomolets website

Rossiyskaya Gazeta (Российская газета)

Rossiyskaya Gazeta is a Russian language newspaper published by the Government of Russia. Rossiyskaya Gazeta was established by the Supreme Soviet of the RSFSR before the country dissolved in 1991. It is published in broadsheet format.

Origin

Its first issue appeared on November 11, 1990, and had a circulation of 200 thousand copies. It replaced Izvestia and Sovetskaya Rossiya to become the official government newspaper of the Russian Federation.

Key People

Year 2001 was a turning point for the newspaper. A new team led by general director Alexander Nikolaevich Gorbenko and chief editor Vladislav Aleksandrovich Fronin took the charge of Rossiyskaya Gazeta. It hit the newsstand with a new layout and authors.

At present, in November 2020, Fronin Vladislav Alexandrovich is its chief editor and Pavel Afanasevich Negoitsa is the CEO. Valentin A. Logunov, Natalya Ivanovna Polezhaeva and Anatoly Petrovich Yurkov are its former chief editors.

Website

Rossiyskaya Gazeta also has an online news portal. “Journalism of both fact and thought – this is how we position ourselves today in the media glade,” Rossiyskaya Gazeta states on its website.

Rossiyskaya Gazeta is available on social media platforms. One can follow it on Twitter, Facebook and Instagram for all the latest news and updates. The newspaper also has its YouTube channel.

Russia newspapers 6 Rossiyskaya Gazeta website

Rossiyskaya Gazeta (Российская газета) Online

Rossiyskaya Gazeta (Российская газета) Android App

Rossiyskaya Gazeta (Российская газета) iOS App

Sport Segodnia

Launched on December 1, 1998, Sport Segodnia claims to be the first site on the Russian internet with specialisation in sports. Founded by Dmitry Navosha, it is based in Moscow, the capital city of Russia.

Readership

The website claims to have 15 million unique visitors per month.

Sport Segodnia covers a wide range of sports and has special categories for Football, Hockey, Basketball, Auto, Tennis, Boxing and many more. At present, in November 2020, A. N. Aksenov and Vladislav Voronin are the chief editors of Sport Segodnia.

While Aksenov can be contacted at aksenov@sports.ru, the latter can be contacted at voronin@sports.ru.

Social Media Presence

One can follow Sport Segodnia on Facebook, Twitter, and Instagram to receive all the latest news and updates. By November 2020, its Facebook page had 511,038 likes and 523,896 followers. At the same time, its Twitter account had 554.7K followers.

Sport Segodnia also offers apps for Android and iOS devices. Smartphone users can download the app to get breaking news and alerts instantly. It is available on social media platforms as well. In case of any query, feedback or suggestion, one can write a mail to info@sports.ru or contact at +7 (495) 984-66-60.

Russia newspapers 7 Sport segodnia website

Sport segodnia Online

Sport segodnia Android App

Sport segodnia iOS App

Vesti

Launched on August 4, 1999, Vesti is a news website in Russia. It is owned by the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company, which was founded on July 14, 1990.  Vesti claims that it is the third most popular news portal in Russia.

Readership

It boasts of 17 million unique visitors per month. According to its Facebook page, Vesti was launched in 2002. At present, in November 2020, Vinogradov E. A. is the editor-in-chief.

For the convenience of its readers, the website has categorised its stories into several sections such as Politics, Economy, Incidents, Society, Culture, Cinema and TV, Sport, Auto, The science, Medicine, Hi-tech and Regions.

Social Media Presence

Vesti is available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Instagram, Twitter and YouTube. By November 2020, Vesti’s official Facebook page had 1,808,548 likes and 2,103,258 followers. Meanwhile, it had three million followers on Twitter.

The name of its YouTube channel is Russia 24 and it has 5.78 million subscribers. In case of any query, feedback or suggestion, one can write an email to info@vesti.ru or contact at +7 (495) 232-63-33.

Russia newspapers 8 Vesti‎ website

Vesti‎ Online

Vesti‎ Android App

Vesti‎ iOS App

Izvestia (ɪzˈvʲestʲɪjə) ‎

Russia newspapers 9 Izvestia

Izvestia is a Russian language daily newspaper, which is published in broadsheet format. Izvestiya means “delivered messages” in Russian. The history of Izvestia goes back to 1917. It was established on March 13, 1917, as an organ of the Petrograd Soviet of Workers’ and Soldiers’ Deputies in Petrograd (currently St. Petersburg).

It is considered one of the oldest newspapers in Russia. Published five times a week, Izvestia is known for its business and political coverage.

Ownership

The newspaper was sold to National Media Group in 2008. It was then re-launched with some significant changes. Its business section Finansovye Izvestia was discontinued. Meanwhile, Nedelya, its lifestyle and culture publication was re-launched.

Izvestiya also has a news portal to complement its print edition. The website has several categories such as Politics, Economy, World, Country, Style, Auto, Society, Army and Culture among others.

Reach

According to the website of National Media Group, Izvestia became the second most cited newspaper by the end of 2016. It also claims that izvestia has 540 thousand unique visitors every day.

The newspaper is also present on various social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and subscribe to its YouTube channel to receive the latest news and updates.

Russia newspapers 9 Izvestia website

Izvestia (ɪzˈvʲestʲɪjə) Online

Izvestia (ɪzˈvʲestʲɪjə) ePaper

Kommersant (Коммерса́нтъ)

Russia newspapers 10 Kommersant

Kommersant is a Russian-language daily newspaper based in Russia. Its origin dates back to 1992. Vladimir Yakovlev began “Fact” in 1987. It was reportedly the first non-state news agency in Russia.

In 1989, in collaboration with the Union of Cooperators, Fact started publishing Kommersant on a weekly basis. It was the “first private business publication” in Russia. In September 1992,  Kommersant – the newspaper was launched.

Other Publications

The Publishing House Kommersant claims to be one of the oldest publishing houses in the country. It also owns Kommersant WEEKEND – a weekly lifestyle magazine, Ogonyok – a social and political weekly, Kommersant Autopilot – a monthly magazine and many more publications.

Website

Kommersant also has a website, which was launched in 1995. The news portal has different sections such as Country, World, Economy, Business, Finance, The Property, Culture, Sports, Auto and Style among others.

Kommersant is available on social media platforms such as Facebook, Instagram and Twitter. It even offers apps for smartphones. It is available for Windows, Android and iOS devices.

Key People

Currently, in November 2020, Vladimir Zhelonkin is the editor-in-chief of both the newspaper and the website. In case of any query, feedback or suggestion, one can contact the editorial board of Kommersant directly on +7 (495) 797-69-70 or +7 (495) 926-33-01.

Russia newspapers 10 Kommersant website

Kommersant (Коммерса́нтъ) Online

Kommersant (Коммерса́нтъ) ePaper

Kommersant (Коммерса́нтъ) Android App

Kommersant (Коммерса́нтъ) iOS App

SMI2

Launched in August 2006, SMI2 is basically a content aggregator in Russian language. The news gets ranked automatically in real time depending on the popularity among the readers. It is done with the help of data from SMI2.net, which belongs to the same company.

SMI2 is based in Moscow, the capital city of Russia. It was founded by Yuri Belousov and Boris Sorkin. Since May 2019, Yuri Belousov has been the general director of the company. It is majorly owned by Finam Holdings, which is one of the leading companies in Russian IT investment.

News Sections

The website has segregated its stories into different sections such as Coronavirus, Politics, Sport, The science, Business, Technology, Auto and Moto among others. SMI also offers application for smartphones. One can download the mobile app on Android or iOS device to receive breaking news and alerts instantly. In case of any query, feedback or suggestion, one can contact SIM2.ru through the phone number – +7 495 626-43-91 or write a mail to info@smi2.net.

Russia newspapers 11 Smi2 website

Smi2.ru Online

Smi2.ru Android App

Smi2.ru iOS App

Meduza

Meduza is a Russian language news portal and news aggregator based in Riga. It publishes stories in both English and Russian. The website was founded by Galina Timchenko in October 2014 after she was fired from her job. Back then, she was the editor-in-chief of Russian news website Lenta. Several journalists of Lenta also joined Meduza.

Origin

The English version of Meduza was launched in February 2015. In January 2016, Ivan Kolpakov became the editor-in-chief. However, in November 2018, he had to step down after sexual harassment scandal. He soon resumed his position in March 2019. In 2018, Meduza joined hands with American website BuzzFeed for content sharing.

Meduza claims that it strives to be “reliable, trusted outlet for objective, verified, and unbiased information about Russia and the former Soviet Union”.

Key People

Currently, in November 2020, while Galina Timchenko is the CEO, Ivan Kolpakov is the editor-in-chief. Meanwhile, Tatiana Ershova is the editorial director.

Meduza is present on various social media platforms. One can follow it on Facebook, Instagram and Twitter for the latest news and updates. In case one has any story suggestion or idea, then contact at editorial@meduza.io. On the other hand, if there is any query, complaints or suggestions, a mail can be dropped at reports@meduza.io.

Russia newspapers 12 Meduza website

Meduza Online

Meduza Android App

Meduza iOS App

Regnum

Regnum is a Russian non-governmental news agency that operates nationwide. Established on July 22, 2002, Regnum was founded by Boris Sorkin and Modest Kolerov. It has press centers in Moscow, Arkhangelsk, Vologda, Barnaul, Pskov, Yerevan (Armenia), Krasnoyarsk, Novosibirsk, Kaluga and Saint Petersburg.

This online news service disseminates news related to Russia and abroad which it gathers with the help of its correspondents, partners and affiliate agencies. Besides Russia, Regnum also covers news in neighbouring regions such as Central Asia, Europe and South Caucasus.

Key People

Regnum is based in Moscow. At present, in November 2020, while Yulia Sergeevna Krizhanskaya is the CEO, Modest Alekseevich Kolerov is the chief editor of Regnum. The news agency boasts of being awarded National Prize of Russia “Runet Prize” in 2006.

Award

It was also awarded “Media-Peacemaker-2008 of the Guild of Interethnic Journalism in the category Internet”.

Regnum is present on various social media platforms. One can follow it on Facebook, Instagram and Twitter for all the latest news and updates. In case of query, suggestion or feedback, one can contact the central editorial office of Regnum either through mail or phone number. The email address given on the website is sfo@regnum.ru and the contact number is +7 495 645-80-75.

Russia newspapers 13 ‎Regnum website

‎Regnum Online

‎Regnum Android App

‎Regnum iOS App

Argumenty i Fakty (Аргументы и факты)

Russia newspapers 14 Argumenty i Fakty

Argumenty i Fakty, which means Arguments and Facts in English, is a Russian weekly newspaper that is published in Moscow. In 2008, state-owned Russian bank Promsvyazbank acquired the newspaper. Argumenty i Fakty mentions in the footnote of its website that it operates with “financial support from the Federal Agency for Press and Mass Communications”.

Key People

CEO of the publishing house is Ruslan Novikov, while Igor Chernyak acted as the editor-in-chief as of November 2020. Denis Khalaimov is the Director of Digital Development and New Media. Vladimir Shushkin is the editor-in-chief of the newspaper’s website.

In case of any complaint or suggestion, a reader can reach out to editor Shushkin through either his e-mail address — karaul@aif.ru or telephone number — 8 495 783 83 57. As a disclaimer, Argumenty i Fakty mentions on its website that its content is appropriate for the 16+ audience.

News Sections

The website of Argumenty i Fakty has news sections like Coronavirus, Constitution, Society, Policy, Health, Culture, Sports, Science and Development among others. One could read the e-paper of Argumenty i Fakty and install its mobile application for latest updates.

Argumenty i Fakty has its social media presence on Facebook, Vkontakte, Odnoklassniki, Twitter and Youtube.

Russia newspapers 14 Argumenty i Fakty website

Argumenty i Fakty (Аргументы и факты) Online

Argumenty i Fakty (Аргументы и факты) ePaper

Argumenty i Fakty (Аргументы и факты) Android App

Argumenty i Fakty (Аргументы и факты) iOS App

Argumenty i Fakty

Argumenty i Fakty has a separate website for the coverage of the news related to the Republic of Adygea. News, Special Projects, Policy, Society, Incident, Culture, Sports, Health, Inforgraphics. Adyge Danube and New Year’s Eve are among the sections on the Argumenty i Fakty Adygea website.

Leading Political Weekly

Argumenty i Fakty is the leading political weekly newspaper of Russia as it claims to have a circulation is more than 1.5 million copies. It has been in existence since January 1978.

The website Argumenty i Fakty was created in 1997. However, it was re-launched in 2013, with a new design and improved technology thanks to the 35 regional satellites.

Russia newspapers 15 Argumenty i Fakty website

Argumenty i Fakty Online

Russkaya vesna ‎

Russkaya Vesna is a Russian website. It claims to disseminate information related to Russia, Novorossiya, Ukraine, Syria and the world. The Russkaya Vesna has sections such as News, Video, Analytics and Opinions. Russkaya Vesna is available on Twitter and YouTube. By November 2020, it had 36.1K subscribers on YouTube and 5,030 followers on Twitter.

There isn’t much information available about the site, however, according to Polygraph.info, Russkaya Vesna is a “Kremlin-related propaganda program aimed at countries of the former Soviet Union”.

Target Audience

The target audience of Russkaya Vesna is the Russian-speaking population of these countries. It strongly supports President Vladimir Putin.

“Russkaya Vesna,” when translated into English means “Russian Spring. According to Polygraph.info, one should notice the word “Russkaya” as it means “ethnic Russians”. On the other hand, the term “Rossiyskaya” refers to all the Russians irrespective of their ethnicity.

Ideology

“Russkaya Vesna is the brainchild of Konstantin Rykov, reportedly a member of the Kremlin’s team of Internet propagandists and a self-declared Putinist,” Polygraph.info further states. In Rusvesna.su, the suffix “.su” means that the domain space was created for the Soviet Union in 1990. According to the reports, the website is used by Russian intelligence for hacking and propaganda.

Russia newspapers 16 Russkaya vesna website

Russkaya vesna Online

Russkaya vesna Android App

Russkaya vesna iOS App

E1 Ekarerinburg1

E1 Ekarerinburg1 is a Russian language regional news website established on March 1, 1996. It is actually a portal of Yekaterinburg and talks about what is happening in and around the city. The website claims to highlight the city problems and help find ways to solve them.

“We also have services that are useful in the life of every city dweller: search for housing, work, a car, weather forecast, dating, traffic jams,” the website mentions.

E1 Ekarerinburg1 has different sections such as Sport, Style and beauty, Country and world, Ecology, Economy and many more.

Ownership

It is owned by Shkulev Media Holding, which claims to be the largest urban online media network in Russia. Besides E1 Ekarerinburg1 in Yekaterinburg, it has NGS.RU for Novosibirsk, 74.RU for Chelyabinsk, NN.RU for Nizhny Novgorod and 63.RU for Samara.

Currently, in November 2020, Oksana Galeevna Maklakova is the editor-in-chief and she can be contacted at o.maklakova@iportal.ru. Meanwhile, Sergey Panin is the deputy editor-in-chief. One can write to the deputy editor at s.panin@iportal.ru.

Social Media Presence

E1 Ekarerinburg1 is present on social media platforms such as Facebook, Twitter, Instagram and YouTube. In case there is any query, feedback or suggestion, one can contact the editorial team at news@corp.e1.ru. E1 Ekarerinburg1 also offers mobile apps for both Android and iOS devices.

Russia newspapers 17 E1 ekarerinburg1 website

E1 ekarerinburg1 Online

E1 ekarerinburg1 iOS App

Interfex

Interfax is a Russian language independent news agency. Headquartered in Moscow, the capital city of Russia, it is a private news agency. Interfax was established in September 1989 by Mikhail Komissar and some of his colleagues from Radio Moscow.

“Over the past 30 years, Interfax has remained true to the principles of independence, accuracy and reliability that its founders proclaimed in 1989,” Interfax states on the website.

Origin

The news agency originally used fax machines for transmission of text, hence the name. Interfax has subsidiaries across the post-Soviet states. The first one was opened in 1992 in Ukraine followed by Belarus in 1993, Kazakhstan in 1996 and Azerbaijan in 2002.

The website has segregated stories into different sections such as In Russia, In the world, Economy, Sport, Culture, Moscow, Interview, News and many more.

Social Media Presence

Interfaz is available on social media platforms such as Facebook and Twitter. By November 2020, it had 19,803 likes and 22,730 followers on its Facebook page. At the same time, it boasted of 546.5K followers on Twitter.

Award

Interfax claims to have been awarded Runet Prize in 2015. In case of any doubt, query or suggestion, one can contact Interfax at +7 (499) 250-98-40.

Russia newspapers 18 Interfex website

Interfex Online

InoSMI

InoSMI is a Russia-based website that keeps a check on foreign media and translates “the most striking and remarkable materials” into Russian language. It is affiliated with the news agency RIA Novosti and is sponsored by Russia’s Federal Agency on Press and Mass Communications (FAPMC). It is a part of state media group Russia Today.

Origin

RIA Novosti mentions that the website was launched in February 2004. “The editorial board of InoSMI daily looks through hundreds of foreign publications and submits to the readers’ judgment the most important and representative publications,” the website mentions.

It mostly carries analytical essays and opinion pieces written by western journalists on Russia and the former Soviet Union. It does not translate regular news articles.

The translated articles on topics such as politics, culture and economy among others are published on a daily basis.

News Sections

The website has sections like Politics, Economy, Science, War And The Military-Industrial Complex and Society. Currently, in November 2020, A. I. Dubossarsky is the editor-in-chief.

InoSMI is also available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and subscribe to its YouTube channel. In case of any query, feedback or suggestion, one can write to the editorial team at info@inosmi.ru. Readers can even call the editorial team directly on +7 495 645 66 01.

Russia newspapers 19 ‎InoCMI website

‎InoCMI Online

‎InoCMI Android App

‎InoCMI iOS App

NGS Novosibirsk‎

NGS Novosibirsk is a Russian language news website that covers stories and events in Novosibirsk, a city in Siberia, southern part of Russia. The website states that it brings focus to the problems of city dwellers and help resolve them. It carries news related to sports, religion, entertainment, economy and lifestyle among others. It has sections such as Weather, Dating, Tourism, Family, Ecology, Country and World, Horoscope and many more.

Ownership

NGS Novosibirsk is owned by Shkulev Media Holding. The company claims to be the largest urban online media network in Russia. Besides NGS Novosibirsk in Novosibirsk, it owns E1.RU – a portal for Yekaterinburg, 74.RU for Chelyabinsk, NN.RU for Nizhny Novgorod and 63.RU for Samara.

Key People

At present, in November 2020, Elena Vladimirovna Khodyreva is the editor-in-chief and she can be contacted at e.khodyreva@iportal.ru. Meanwhile, Elena Gromkova is the deputy chief editor and one can write to her at e.gromkova@iportal.ru.

NGS Novosibirsk is available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and subscribe to its YouTube channel. NGS.RU also offers mobile apps for both Android and iOS devices. One can download the application on smartphone to get all the breaking news and alerts instantly. If there is any query, feedback or suggestion, one can contact the editorial team at – news@ngs.ru.

Russia newspapers 20 NGS Novosibirsk‎ website

NGS Novosibirsk‎ Online

NGS Novosibirsk‎ Android App

NGS Novosibirsk‎ iOS App

Newsru

NEWSru is a Russian language news website. According to its Facebook page, NEWSru was launched on August 26, 2020. The portal is based in Moscow, the capital city of Russia, and is critical of government. Though it is based in Moscow, the location of its editorial team remains undisclosed.

Ownership

The website belongs to Oligarch Vladimir Gusinsky. He has been in exile since 2000. It further states that a website called newsru.com.il was launched in Israel in December 2005. Along with it, an edition for Ukraine was also started, however, it was discontinued in March 2017.

“The news site NEWSru.com publishes reliable and impartial information about all significant events in the political, economic, cultural, religious and sports life of Russia and the world,” reads the description on its Facebook page.

News Sections

The website has several sections such as In Russia, In The World, Economy, Religion, Crime, Sport, Culture, Opinions, Technology, Auto and Medicine among others.

NEWSru is available on social media platforms such as Facebook and Twitter. By November 2020, its Facebook page had 76,195 likes and 77,474 followers. At the same time, it had 6,839 followers on Twitter.

Russia newspapers 21 ‎News ru‎ website

‎News ru Online

‎News ru Android App

‎News ru iOS App

‎Novaya Gazeta (Новая газета)

Russia newspapers 22 Novaya Gazeta

Novaya Gazeta is a Russian language newspaper. It is a socio-political publication published on Mondays, Wednesdays and Fridays. Established on April 1, 1993, the newspaper is popular for its investigative and critical stories related to Russian politics and social affairs.

Initially, it was named Ezhednevnaya Novaya Gazeta. The newspaper was established with the monetary assistance from Mikhail Gorbachev. He used his 1990 Nobel Peace Prize to purchase its first computers.

Investigative Journalism

Novaya Gazeta “monitors the business interests of V. Putin’s inner circle,” it states on the Facebook page. It is also the Russian language partner of WikiLeaks though irregularly, the website even publishes English-language articles.

Since 2001, six Novaya Gazeta journalists have been murdered due to their investigations.

Website

Novaya Gazeta also has a news portal to complement its print edition. The stories are segregated into different sections on the website. It has categories such as News, Investigations, Reports, Plots, Opinions and Special Projects among others. Since 2009, the company has been conducting elections for the post of the editor-in-chief 

Social Media Presence

It is present on social media platforms such as Facebook, Twitter, Instagram and YouTube. Novaya Gazeta boasts of 179K subscribers on its YouTube channel. Novaya Gazeta also offers mobile apps for both Android and iOS devices.

Russia newspapers 22 Novaya Gazeta website

Novaya Gazeta (Новая газета) Online

Novaya Gazeta (Новая газета) ePaper

Novaya Gazeta (Новая газета) Android App

Novaya Gazeta (Новая газета) iOS App

Radio sovoboda

Radio Svoboda is the Russian service of Radio Free Europe and Radio Liberty. It claims to be “a multiplatform alternative to Russian state-controlled media”. Established in March 1953, it is an independent non-profit media organization.

Government Critic

It operates out of Moscow bureau and claims to provide “critical discussion of current affairs while countering disinformation”.  The Russian Ministry of Justice has declared it as “foreign agents.” Radio Svoboda calls this action “unfair and legally controversial”.

“Radio Liberty aims to spread the values ​​of democracy and civil society, addressing audiences in countries where press freedom is either prohibited or limited by the authorities, or has not yet become a norm,” Radio Svoboda mentions in the About section of its YouTube channel.

News Sections

The website of Radio Svoboda has sections such as Russia, World, Opinions, Culture, The Science and many more.

Radio Svoboda is also available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and even subscribe to its YouTube channel. By November 2020, its Facebook page had 569,761 likes and 645,519 followers. Meanwhile, the Twitter page has 325.8K followers and YouTube channel boasts of 1.01M subscribers.

Russia newspapers 23 Radio sovoboda website

Radio sovoboda Online

Radio sovoboda Android App

Radio sovoboda iOS App

TV Zvezda‎

TV Zvezda is a Russian language state-owned channel operated by the Russian Ministry of Defence. It began broadcasting on February 20, 2005. Zvezda is an open joint stock company that includes TV ZVEZDA, Radio ZVEZDA along with information portals tvzvezda.ru and radiozvezda.ru.

Zvezda is one of the most anti-western and sensational news channels of the country. It mostly carries pro-government stories.

Website

The website has segregated stories into different categories. The portal has sections such as Army, In the country and the world, Economy and business, Defense industry, History questions, Society, Sport, Science and technology among others. It claims that TV Zvezda is one of the “most visited information resources in Russia”.

Key People

Currently, its editor-in-chief is A. V. Kharkov. TV Zvezda is available on social media platforms as well. One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and YouTube. By November 2020, its Facebook page had 439,119 likes and 446,840 followers. Meanwhile, its YouTube channel boasts of 116K subscribers.

In case of any query, feedback or suggestion, one can either drop a mail at news@zvezdamedia.ru or directly call on +7 (495) 645-92-89.

Russia newspapers 24 TV Zvezda‎ website

TV Zvezda‎ Online

Svobodnaya pressa ‎

Svobodnaya Pressa is a Russian language socio-political news website. Launched on November 1, 2008, its first editor-in-chief was Vladimir Aleksandrovich Loktev. Svobodnaya Pressa is owned by autonomous non-profit organization Internet Press (ANO InPress).

Svobodnaya Pressa also mentions that it regularly “holds conferences with public and political figures, ambassadors of different countries, experts and scientists”

News Sections

The website has sections such as Politics, Society, Economy, Armies and wars, Auto, The property, Sport, Health and Culture among others. It claims to have “more than 200 thousand visitors daily” in the About section of its YouTube channel.

Currently, in November 2020, while Shargunov S. A. is the chief editor, Prilepin E. N. is the deputy chief editor.

Social Media Presence

The site is also available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and even subscribe to its YouTube channel. It boasts of 167K subscribers on YouTube. If there is any query, suggestion or feedback, one can either write a mail to inpress@svpressa.ru or directly call on +7 (495) 999-36-79.

Russia newspapers 25 Svobodnaya pressa‎ website

Svobodnaya pressa Online

Rosbalt

Rosbalt is a Russian language “federal information and analytical agency” founded by JSC RS-Balt. The website claims to be “one of the largest information resources” in the country. It states that the site is visited by more than 8,000,000 unique visitors every month (2020). Rosbalt has headquarters in Moscow and St. Petersburg.

It publishes “latest news, comments by leading experts, analytical articles, interviews with leading representatives of Russian business and politics”.

Controversy

In October 2013, the Moscow City Court terminated the activities of Rosbalt. However, in March 2014, the Supreme Court of Russia overturned the verdict of the City Court. At present in November 2020, Ulyanov Nikolay Vladimirovich is the chief editor whereas Yana Morozova is the deputy chief editor.

News Sections

The website has several sections such as Articles, Opinions, In Russia, Moscow, Petersburg, In the world, Business, Style and Blogs among others. Rosbalt is available on social media platforms as well.

One can follow it on Facebook, Twitter, Instagram and even subscribe to its YouTube channel. If there is any query, suggestion or feedback, one can shoot a mail to main@rosbalt.ru or directly contact at 7 (495) 690-07-16.

Russia newspapers 26 ‎Rosbalt‎ website

‎Rosbalt Online

Vechernyaya Moskva

Russia newspapers 27 Vechernyaya Moskva

Vechernyaya Moskva is a daily newspaper published in Moscow, the capital of Russia. The first issue of this city newspaper appeared on December 6, 1923. Boris Volin was the first editor of the daily.

Vechernyaya Moskva is published five days a week. According to the website, it serves as a “city newspaper of influence, broadly and promptly covering the main events in the capital, the work of city services, the activities of authorities, as well as top events in the country and the world”.

Controversy

In 2000s, the newspaper was at the verge of being shut down as its circulation dropped down to seven thousand copies. In 2011, Vechernyaya Moskva was re-launched by a new team led by Editor-in-chief Alexander Kupriyanov. It was rebranded with the support of the Moscow Government.

Vechernyaya Moskva claims that it has never stopped publishing since 1923. Ever during the Great Patriotic War, it was the only publication that continued its operations.

Website

Vechernyaya Moskva also has a website. At present, in November 2020, Alexey Gennadievich Sharavsky is the chief editor of the website while Alexander Ivanovich Kupriyanov is the editor-in-chief of the newspaper.

Vechernyaya Moskva is available on social media platforms such as Facebook, Instagram and YouTube.

Russia newspapers 27 Vechernyaya Moskva website

Vechernyaya Moskva Online

Vechernyaya Moskva ePaper

Dni.ru

DNI.ru is a Russian language news website launched in December 2000. The news portal is owned by pro-Kremlin businessman Konstantin Rykov. For the convenience of its readers, the website has segregated stories into various categories. It has sections such as Politics, Economy, Society, Hi-Tech, Incidents, The property, Lifestyle, Auto, Sport, Regions, Dating and Horoscope among others.

Audience

It states on the website that its audience is primarily men and women between the age group of 20 to 50.

“70% of the readers of the edition are managers and specialists,” it further mentions.

DNI.ru goes on to state that a quarter of its audience are residents of the capital city, Moscow. It also boasts of 1.2 million unique visitors per day.

Key People

At present, in November 2020, Evgeny Abramkin is the editor-in-chief. One can write to the editor at myshko.evgeny@dni.ru. Meanwhile, Alexey Tarasov is the general director.

DNI.ru is available on social media platforms as well. One can follow it on Twitter, Facebook and Instagram for the latest news and updates. In case of any query, suggestion or feedback, one can contact the website either through email or phone. The phone number of the editorial office is +7 (919) 786-62-88 and the email address is info@dni.ru

Russia newspapers 28 dni website

‎Dni.ru Online

M24 moscow

Moscow 24 is a Russian language TV channel that broadcasts news 24/7. It comes under the regulation of the “Moscow Media” Incorporated and owned by the All-Russia State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK).

The headquarters of the channel is in Moscow City with its regional offices located in Moscow, Crimea and Moscow Region. The prominent most city channel has its reach to all the citizens as well as the visitors of Moscow.

Content

The news channel dedicates half of its content to the live news broadcasting shows along with information programs. The rest of the programs aired on the channel are for either entertainment purpose or consumer awareness.

Key People

I. L. Shestakov is the Editor-in-chief Moscow 24 can be contacted physically at the editorial office of the channel — 127137, Rf, Moscow, Pravda Street, 24 or virtually on Telephone number — 7 (495) 728-73-81 or email address — m24@m24.ru.

Website

Moscow 24 has a website as well that publishes news in sections like Policy, Society, Economy, Worldwide, City, Incident and Coronavirus. One can watch the broadcast of Moscow 24 live on the website.

One can follow Moscow 24 on various social media platforms like Facebook, Vkontakte, Twitter, Classmates, Youtube, Instagram, Telegram and Viber for latest news updates.

Russia newspapers 29 M24 moscow website

M24 moscow Online

M24 moscow Android App

Utro

‎Utro, also known as YTPO.Ru, is a Russian website, which publishes a “daily electronic newspaper” every morning from its editorial office at 119072, Moscow, Bersenevsky lane, building 2, building 1.

“YTPO.Ru selects the freshest and most interesting news for you,” the website says on its official Facebook page.

Content

The news website covers all the news related to economic, society, politics, sports and culture from Russia and rest of the world. In the About Us section, Utro adds that it covers “development of technologies and incidents in Russia”, besides reporting on entertainment, automobiles and education.

In the footnote of the website, ‎Utro mentions that its content is appropriate for “people over the age of 18”.

Besides Facebook, Utro has its presence on social media platforms like Vkontakte, Odnoklassniki, Twitter and Yandex.zen.

Key People

Yulia Lozchko is the Editor-in-chief as well as the CEO of Utro and be contacted at julia@ytro.ru. Doronin Pavel acts as the Commercial Director of the digital newspaper and can be reached through the phone number 7 (926) 001-11-01.

In case of complaint, suggestion or compliment, a reader can reach out to the editorial department of Utro by writing an email to ytro@ytro.ru or calling on 7 (916) 803-24-47.

Russia newspapers 30 ‎Utro website

‎Utro Online

Nezavisimaya Gazeta (Независимая газета)

Russia newspapers 31 Nezavisimaya Gazeta

Nezavisimaya Gazeta is a Russian language daily newspaper, which rolled out its first edition on December 21, 1990. In the initial post-Soviet period, Nezavisimaya Gazeta was among the most prominent newspapers of the region. The newspaper was much close to the opinion of the city’s educated class called “Moscow intelligentsia”.

In 1995, Nezavisimaya Gazeta had to temporarily shut its operations for four months, following which it came under the ownership of the Berezovsky Media Group.

Information Source

Besides news reporters, experts like historians, political scientists and critics express their opinions in the newspaper. Nezavisimaya Gazeta comes with eight supplements to cover various news topics like politics, culture, society and art.

Key People

Konstantin Remchukov is the Editor-in-chief, Publisher and CEO of Nezavisimaya Gazeta, while Elena Remchukova acts as Deputy CEO of the organisation. Alexander Deryabin holds the position of 1st Deputy Editor-in-Chief, assisted by editors — Elena Remchukova, Andrey Melnikov, Andrey Vaganov.

Website

Roman Smirnov is the Editor-in-chief of the Nezavisimaya Gazeta website, which has news sections like Policy, Economy, Culture, Science, Education, Health, Movie, Lifestyle and Society. One can follow the Russian newspaper on social media platforms like Facebook and Twitter.

A user can also subscribe to the print as well as the e-edition of Nezavisimaya Gazeta on its website.

Russia newspapers 31 Nezavisimaya Gazeta website

Nezavisimaya Gazeta (Независимая газета) Online

Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye

Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye is one of the eight supplements that come with the Russian newspaper, Nezavisimaya Gazeta. The supplement rolled out its first edition on February 11 in 1995. Initially, the paper used to come twice a month before it became a weekly newspaper in 1997.

The newspaper covers all issues related to military posture, weapons, secret services, military science, military technology and military history. It is like a guidebook for the military policy and planning in Russia. It is much relevant in the current military reform.

Key People

Prominent Russian journalist Vitaly Tretyakov founded the newspaper and acted at as the Editor-in-chief of Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye in its initial years. Konstantin Remchukov is the current CEO and the Editor-in-chief of the newspaper.

The website of Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye operates through the main website of Nezavisimaya Gazeta.

One can write an email to info@ng.ru for any complaint or suggestion on the content published in the newspaper.

Russia newspapers 32 Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye website

Nezavisimoye Voyennoye Obozreniye Online

Russia Beyond the Headlines (RBTH)

Russia newspapers 33 Russia Beyond the Headlines

Russia Beyond the Headlines is a multilingual publication that is owned by the Russian government and managed by “autonomous non-profit organization TV-Novosti”. The newspaper has a website too that provides the readers with all the news related to culture, business, science, politics and public life in Russia.

Origin

Russia Beyond The Headlines published its first edition in 2007, under the supervision of Rossiyskaya Gazeta, the state-owned newspaper as per records. Rossiyskaya Gazeta’s deputy CEO Eugene Abov is credited to be the first publisher of the project.

“Since launching in 2007, our mission has always been to help the world better understand Russia,” Russia Beyond says in its About Us section.

Transformation

On January 9 in 2016, state-controlled Russian television network TV-Novosti acquired the operations of Russia Beyond The Headlines. In the next year, Russia Beyond The Headlines decided to drop all of its printed versions.

On September 5 in 2017, Russia Beyond The Headlines dropped the last two words from its full name and is now known as Russia Beyond.

Website

Russia Beyond segregates news stories in sections like Lifestyle, Travel, Business, Science & Tech, Culture, Education, History and Russian Kitchen for the convenience of its readers.

Vsevolod Pulya currently acts as the Editor-in-chief of the publication and can be contacted at info@rbth.com or +7 (499) 75 000 75 ext. 3411.

Russia newspapers 33 Russia Beyond the Headlines website

Russia Beyond the Headlines (RBTH) Online

Russia Beyond the Headlines (RBTH) Android App

Russia Beyond the Headlines (RBTH) iOS App

Nizhegorodskiye Novosti

Nizhegorodskiye Novosti is a Russian newspaper that comes under the regulation of the Nizhny Novgorod Region Government and the Legislative Assembly. On September 20, 2007, Nizhegorodskiye Novosti was registered by the Office of the Federal Service for the Supervision of Mass Communications and Cultural Heritage Protection in the Volga Federal District.

Socio-Political Publication

Nizhegorodskiye Novosti describes itself as a “socio-political publication” on its official Facebook page. The publication covers all the news related to the important events, top officials’ interviews, photo stories and expert comments.

Nizhegorodskiye Novosti reviews the most important events, besides analysing the economic activity as well as the current financial situation and development strategies for growth of the region.

“Daily. Relevant. For you” is what Nizhegorodskiye Novosti describes its content as on its Facebook page.

Social Media Presence

Besides Facebook, one can follow Nizhegorodskiye Novosti on social media platforms like VKontakte and Twitter. In case of complaints or suggestions for the content published in the newspaper, one can reach out to the Editor-in-chief, Andrey Kleschev, using his email address – _nng_@mail. ru or phone number – 8 (831)233-94-56 (additional 129).

Other important members of the editorial team of Nizhegorodskiye Novosti include Deputy Editor-in-Chief Alexander Soshkin, Photojournalist Aleksandr Volozhanin and Browser Tatiana Chinyakova.

Russia newspapers 34 Nizhegorodskiye Novosti website

Nizhegorodskiye Novosti Online

Sakhalin

Sakhalin.info is an electronic periodical of Russia that disseminates the news through mobile applications for both iPhone and Android users and a host of social media platforms like Telegram, Vkontakte, Classmates, Facebook, WhatsApp, Twitter and Instagram.

The news website also offers a newsletter to its readers and has its presence on Yandex Zen, a personal recommendations service platform.

Advertising Platform

On its official Facebook page, Sakhalin.info describes itself as a “group of sites is the largest advertising platform on the Sakhalin Internet, which includes the most popular Sakhalin Internet resources”.

News Sections

Politics, Business, Incidents, Crime, Kuril Islands, Photonews, Video news, Photo view, Economic overview, persons, Ministry of Emergencies and Sakhalin Police are among the sections of news on Sakhalin.info.

One can write an email to news@sakh.com to send complaint, suggestion or compliment for a published news content.

Russia newspapers 35 Sakhalin website

Sakhalin Online

Sakhalin Android App

Sakhalin iOS App

Expatica

Expatica is a news and information website founded in the Netherlands by two entrepreneurs. It was launched in 2000 for expats to know more about their new home. So what is an expat? It is a short form of expatriate, used for a person who has left his/her home country to live in another.

Purpose

Expatica aims at providing housing, education, employment and tax guide to them. Within a few years of the launch, Expatica expanded to Belgium, France, Spain, Germany, Switzerland, The UK, Portugal and South Africa. It claims to receive millions of visitors per month across all its services and pages.

Russia newspapers 36 Expatica website

Expatica Online

Amic‎

Amic is a Russian language news website. Founded in 1990, it claims to be a “leading information resource of the Altai Territory”. For the convenience of its readers, the website has segregated its content into sections such as Weather, News, Podcasts, Infographics, People and business among others.

Social Media

Amic is available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter and Instagram to get all the latest news and updates. In case of any query, feedback or suggestion, one can either call at +7 929 348-26-73 or send a mail at news@amic.ru.

Russia newspapers 37 Amic‎ website

Amic‎ Online

Amic‎ iOS App

Novye Izvestia (Новые Известия)

Novye Izvestia is a Russian news portal published in Moscow. Owned by Alliance Oil Company, Novye Izvestia also had a print edition until May 2016. Founded on October 24, 1997, it was established by a group of journalists who quit Izvestia newspaper.

Ownership

The project was financially supported by Boris Berezovsky. After Vladimir Putin was elected as President of Russia in 2000, the newspaper became a staunch critic of the government.

At present, in November 2020, Taranov Sergey Lvovich is the chief editor. Novye Izvestia is available on social media platforms as well. One can follow it on Facebook, Twitter and Instagram.

Russia newspapers 38 Novye Izvestia website

Novye Izvestia (Новые Известия) Online

Delovoy Peterburg

Russia newspapers 39 Delovoy Peterburg

Delovoy Peterburg is a Russian language newspaper established in 1993. Delovoy Peterburg is a part of Bonnier Business Press, which is in the newspaper business across ten countries. Published in the tabloid format, Delovoy Peterburg claims to be the leader in the media market in St. Petersburg.

It also has a news portal with sections such as Banks, Retail, Construction, Transport, Finance, Society and Politics among others.

Key People

At present, in November 2020, Heifetz Vera is the chief editor of the newspaper while Pavlovsky Igor is the chief editor of the website. Delovoy Peterburg is also present on social media platforms such as Facebook and Twitter.

Russia newspapers 39 Delovoy Peterburg website

Delovoy Peterburg Online

Delovoy Peterburg ePaper

Chita

Chita is a Russian language website with average daily traffic of “more than 60 thousand people”. It claims to be the largest online information website in Trans-Baikal territory. Founded by North Asia LLC, Chita was established in the early 2000s.

Chita claims to “have created the largest bulletin board in the region, a convenient city billboard, the most complete city directory” besides offering regular news, reviews and articles on politics, economics and business.

Key People

At present, in November 2020, Shaitanova E. A. is its chief editor. Chita is also available on social media platforms such as Facebook and Instagram. It boasts of 97K followers on the photo-sharing platform.

Russia newspapers 40 Chita website

Chita Online

Politikus.ru

Politikus is a Russian language website. The news portal has sections such as World, Russia, Made by us and Army among others. There is not much information available about the website.

Russia newspapers 41 ‎Politikus website

‎Politikus Online

Sobesednik

Russia newspapers 42 Sobesednik

Sobesednik is a Russian language socio-political newspaper. It is published on a weekly basis on Tuesdays. Based in Moscow, it is published by Sobesednik Publishing House. The first issue of Sobesednik appeared in February 1984.

First Colour Weekly

Sobesednik is “the first colour weekly in the USSR”. Till 1990, Sobesednik was published as a colour supplement to Komsomolskaya Pravda. In the same year, it became an independent publication.

News Sections

Sobesednik also has a news portal with sections such as Politics, Society, Money, Culture, Health and Sport among others. It is available on Facebook and Instagram as well. At present, in November 2020, Anastasia Sedova is its acting chief editor.

Russia newspapers 42 Sobesednik website

Sobesednik Online

Sobesednik ePaper

Parlamentskaia Gazeta

Russia newspapers 43 Parlamentskaia Gazeta

Parlamentskaya Gazeta is a weekly official publication of Federal Assembly of the Russian Federation. Founded by State Duma and the Federation Council of the Russian Federation, its first issue appeared in 1997. Parlamentskaya Gazeta claims to the “official publisher of federal laws, regulations, acts and other documents of the Federal Assembly”.

Content

It also has a news portal which publishes reliable information regarding the laws in the country and activities of senators and deputies. The website has different categories such as Politics, Economy, Society, In the world, Incidents and Culture among others.

At present, in November 2020, Alexander Korennikov is the editor-in-chief of Parlamentskaya Gazeta. It is also available on Facebook, Twitter, Instagram and YouTube.

Russia newspapers 43 Parlamentskaia Gazeta website

Parlamentskaia Gazeta Online

Parlamentskaia Gazeta ePaper

Parlamentskaia Gazeta Android App

Parlamentskaia Gazeta iOS App

Moscow Times‎

Russia newspapers 44 Moscow Times

The Moscow Times is an English language online newspaper. It has its headquarters in Moscow. Until 2017, it also had a print edition. Founded by Derk Sauer, The Moscow Times was first published in 1992. It was established with an aim to reach “US and European expats who moved to Moscow after the fall of communism”.

Origin

The news portal was registered in 1997. The website has sections such as News, Business, Arts and Life, In-Depth, Opinion among others. The Russian language version of the portal was launched in March 2020.

At present, in November 2020, Samantha Berkhead is the news editor. The Moscow Times is also present on Facebook, Twitter, Instagram and YouTube.

Russia newspapers 44 Moscow Times website

Moscow Times Online

Moscow Times ePaper

Ekonomika i Zhizn

Economika i Zhizn is a Russian language newspaper and website that provide news related to economics, finance and law. It is being published since 1918 on a weekly basis. The primary target audience of Economika i Zhizn are professionals, students and teachers.

Social Media Presence

It is available on social media platforms. One can follow it on Facebook, Twitter and subscribe to its YouTube channel to receive all the latest news and updates. In case of any query, feedback or suggestion, one can directly call Economika i Zhizn at +7 499 152-68-65.

Currently, in November 2020, Tatiana Ivanova is the chief editor of Economika i Zhizn.

Russia newspapers 45 Ekonomika i Zhizn website

Ekonomika i Zhizn Online

Nasha Versia (Наша Версия)

Russia newspapers 46 Nasha Versia

Nasha Versia is a Russian weekly tabloid newspaper, which was started by Artyom Borovik in 1998. Former editor-in-chief of Argumenty I Fakty, Nikolai Zyatkov is the current editor of the tabloid, which recorded over 170,000 circulation in March 2017.

Investigative Journalism

On its official Facebook page, Nasha Versia claims to be “one of the leading weekly investigative journalism – tough and informative, witty and understandable”. The newspaper further boasts of having a significant weight in the ruling government.

One can write an email to versia@versia.ru or dial up the telephone number: +7 495 276-03-48 for complains or suggestions on anything published in the paper.

Russia newspapers 46 Nasha Versia website

Nasha Versia (Наша Версия) Online

Nasha Versia (Наша Версия) Android App

Russkaya planeta‎

Russkaya Planeta‎ is a Russian TV channel owned by state-owned broadcaster VGTRK. The TV network has a website as well that publishes news in sections like Politics, Society, Business, Culture, Made by Russians and Personal Connections.

Mission

According to the mission shared on its website, Russkaya Planeta‎ aims to “expand the generally accepted views on familiar events, consider pressing problems and present new solutions for the reader and the country”.

Origin

Russkaya Planeta was founded on May 15 in 2013 and has more than one lakh followers on social media platforms like Facebook and Twitter. One can write an email to info@rusplt.ru or call on +7 495 921-39-95 in case of complaint or suggestion.

Russia newspapers 47 Russkaya planeta website

Russkaya planeta Online

Russkaya planeta Android App

Russkaya planeta iOS App

Vecherniy Novosibirsk (Вечерний Новосибирск)

Russia newspapers 48 Vecherniy Novosibirsk

Vecherniy Novosibirsk is a Russian language newspaper that publishes five times a week from Novosibirsk. On the website, which claims to be appropriate for 16+ audience, Vecherniy Novosibirsk says it “informs about the events taking place in the Novosibirsk region, related to the region and able to affect the life of Novosibirsk”.

Russia newspapers 48 Vecherniy Novosibirsk website

Vecherniy Novosibirsk (Вечерний Новосибирск) Online

Altaiskaia Pravda

Altaiskaia Pravda is a Russian website that covers all the news from the Barnaul and Altai region. In the About Us section of the website, Altaiskaia Pravda claims to provide “reliable information about what happens every day in the cities and villages of the region”.

The publication was established on June 20, 2016.

Russia newspapers 49 Altaiskaia Pravda website

Altaiskaia Pravda Online

Metro

Metro is a Russian news website of the Metro International newspaper that is published in different languages in 125 cities across the globe. The publication is featured in the Guinness Book of Records and describes itself as the “world’s largest newspaper” on its Facebook page.

Russia newspapers 50 ‎Metro website

‎Metro Online

Goudok

Goudok is a Russian daily newspaper which started publishing on December 23, 1917, as a publication for the domestic railway workers. Prominent writers like Mikhail Bulgakov, Valentin Katayev, Yuri Olesha, Ilya Ilf, Evgeny Petrov and Konstantin Paustovsky have contributed for the publication, which has a website as well.

Russia newspapers 51 Goudok website

Goudok Online

Media Korset

Media Korset is a Russian language newspaper that covers news related to politics, education, business, science, entertainment, health, beauty, crime and travel.

Media Korset has a website and is present on social media platforms like VKontakte, Odnoklassniki, YouTube, Telegram, Facebook, Twitter and Yandex Zen for the convenience of the internet users.

Russia newspapers 52 Media Korset website

Media Korset Online

Province

Province is a Russian information portal, which has its presence on social media platforms like VKontakte and Odnoklassniki as well. The website has sections like Everything I’ve Heard, Public Waiting Room, School of Life and Loud Case. One can contact the editorial department of the publication by dialing up +7 (495) 380-35-31.

Russia newspapers 53 Province website

Province Online

Sankt-Peterburgskie Vedomosti‎

Sankt-Peterburgskie Vedomosti, also known as Vedomosti, was the first newspaper of Russia. Ruler Peter the Great established the newspaper on December 16, 1702. However, the first issue of the Sankt-Peterburgskie Vedomosti appeared on January 2 in 1703.

Today a website with the same name publishes stories related to City, Incident, Culture, Sports, Heritage and Health.

Russia newspapers 54 Sankt Peterburgskie Vedomosti website

Sankt-Peterburgskie Vedomosti Online

Krasnaya Zvezda (Кра́сная звезда́)

Krasnaya Zvezda was started as the official organ of the Soviet Union on November 29, 1923. But it is now known as the Central Organ of the Russian Ministry of Defence. The first issue of Krasnaya Zvezda was published on January 1, 1924.

Russia newspapers 55 Krasnaya Zvezda website

Krasnaya Zvezda (Кра́сная звезда́) Online

Trud (Tpyд)

Russia newspapers 56 Trud

Trud is a Russian language daily newspaper that publishes a weekend edition under the title “Trud-7”. Established in 2005, Trud was first acquired by the Promsvyazcapital Group, followed by its acquisition by the MEDIA3 holding in 2008.

The newspaper was rebranded in February 2008, with its format changed from conventional broadsheet to compact, adding colours and a job classifieds section.

Russia newspapers 56 Trud website

Trud (Tpyд) Online

Trud (Tpyд) ePaper

Literaturnaya Gazeta‎

Literaturnaya Gazeta is a Russian cultural as well as political newspaper that is published weekly. It first appeared on January 1, 1830, and published until June 30, 1831 before shutting down its operation.

Literaturnaya Gazeta reappeared in 1840–1849. On April 22, 1929, Literaturnaya Gazeta resumed publication for a third time and has been published regularly since then.

Russia newspapers 57 Literaturnaya Gazeta website

Literaturnaya Gazeta Online

Part 2: Business news

In the second part of the article, we will discuss about the most prominent Russian publication that is known for its business news coverage.

Komsomolskaya Pravda (Комсомо́льская пра́вда)

Russia newspapers 58 Komsomolskaya Pravda

Komsomolskaya Pravda is a Russian language tabloid newspaper, which publishes daily since March 13, 1925. It acted as the mouth organ of the Central Committee of the Komsomol during the Soviet Union era. The initial edition of the newspaper had sold 31,000 copies.

Awards

Komsomolskaya Pravda was bestowed with the Order of Red Banner of Labour award twice in 1950 and 1957. In 1930, the newspaper received the Order of Lenin awards, followed by the Order of the Patriotic War award in 1945 and the Order of the October Revolution award in 1975.

On December 1, 1990, following the collapse of the Soviet Union, Komsomolskaya Pravda transformed into a countrywide daily tabloid.

Ownership

Media Partner, a subsidiary of Grigory Berezkin’s energy company ESN Group, owns Komsomolskaya Pravda. However, 25 percent plus one share of the company was sold to the Norwegian media company A-Pressen in December 2000.

Komsomolskaya Pravda Publishing House is the publisher of the daily tabloid.

Circulation

According to BBC, the circulation of Komsomolskaya Pravda was highest in 1990 as it sold an average of 22 million copies daily. According to Europe’s Top Papers campaign by Adam Smith, Komsomolskaya Pravda had recorded a circulation of 785,000 copies in 2001, becoming the ninth-top European newspaper of that year.

Russia newspapers 58 Komsomolskaya Pravda website

Komsomolskaya Pravda (Комсомо́льская пра́вда) Online

Komsomolskaya Pravda (Комсомо́льская пра́вда) ePaper

Komsomolskaya Pravda (Комсомо́льская пра́вда) iOS App

Vedomosti (Ведомости) (business newspaper)

Russia newspapers 59 Vedomosti

Vedomosti, popularly known as Delovõje Vedomosti, is a financial newspaper that is being published on a weekly basis in Estonia since 1996. The Russian language newspaper covers all news related to economy, politics, entertainment and culture of the country.

History

On November 27, 1996, AS Äripäev — a subsidiary of Swedish media group Bonnier — published Vedomosti for the first time. In July 1998, Vedomosti founder Derk Sauer signed an agreement with The Wall Street Journal and Financial Times to start a Russian business newspaper in a joint venture.

Later in December, the country suffered a collapse of ruble value but the newspaper shareholders decided to launch of the new edition of Vedomosti. And thus, a transformed specifically business newspaper was first published in September 1999.

Website

The newspaper has a website as well that publishes Harvard Business Review and provides tips on How to spend. One can subscribe to Vedomosti to “read without advertising and get privileges from partners”.

The Vedomosti website also offers news through a mobile application, which is available for both iOS and Android users. On social media, a user can follow Vedomosti on platforms like Facebook, Twitter, VKontakte, Telegram, Instagram and Flipboard.

Russia newspapers 59 Vedomosti website

Vedomosti (Ведомости) (business newspaper) Online

Vedomosti (Ведомости) (business newspaper) Android App

Vedomosti (Ведомости) (business newspaper) iOS App

Economics – Expert.ru

Expert, which is popularly known as Ekspert, is a Russian language business magazine that publishes on a weekly basis in Moscow. A group of editors and journalists from the Kommersant publishing house started the magazine in 1995 for the coverage of news related to Russian business, economics, international business, science, politics, culture and arts.

The magazine also features a section for books along with market indicators.

Other Products

Besides the business magazine, the Expert Group also owns a current affairs weekly magazine called Russkiy Reporter and business news TV channel Expert TV.

Online Media

The magazine also has a website that publishes news in sections like Economics, Politics, In the world, Technology, Interview, Society, Culture, Special projects and Lifestyle. One can follow Expert Online on various social media platforms like Facebook, VKontakte, Twitter and Google+ for latest news and updates.

The Expert Online also offers subscription to the users for its printed as well as PDF versions. For questions about subscription, a user could dial 8-800-200-80-10 or drop an email on podpiska@expert.ru. The website offers a subscription abroad facility as well, serving the Russian readers based in other parts of the world.

Russia newspapers 60 Economics Expert ru website

Economics – Expert.ru Online

Rusbase

Rusbase is a Russian language website that claims to be an “independent publication about technology and business, organizer of events and creator of services for entrepreneurs, investors and corporations”.

According to the About Us section of the website, Rusbase deals in Media, Events, Search for investment, Database, Chance and B2B operations. The company was launched in October 2012 with an aim to publish news about business ventures, and act as an investor search service and market transactions database publication.

Key People

Maria Podlesnova leads the Rusbase team and can be contacted at m@rb.ru. Elena Glebova acts as Executive Director, Anna Petrova is the Analyst, Svetlana Sykova is the Editor-in-chief, Denis Kharchenko holds the designation of Project manager and Christina Logvina is the Head of Special Projects.

For any complaint, suggestion or compliment about anything published on the website, a user can write an email to team@rb.ru. One can follow Rusbase on social media platforms like Facebook, Twitter, VKontakte, Instagram, Telegram, Classmates, YouTube, Viber and Pinterest.

Rusbase also has a mobile application for both iOS and Android smartphone users, who can also subscribe to push notifications from the business website without paying anything extra.

Russia newspapers 61 RB ru website

RB.ru Online

RB.ru Android App

RB.ru iOS App

Part 3: Sports news

In the third part of the article, we will discuss about the most prominent Russian publication that are known for their sports news coverage.

Sport Express (Спорт-Экспресс)

Russia newspapers 62 Sport

Sport Express is a Russian language sports newspaper that publishes daily in 31 cities of countries like Russia, Belarus, Latvia, Ukraine, the United States and Kazakhstan. It was established by Vladimir Kuchmiy in 1991. Currently, it is the highest selling Russian sports newspaper with a readership of over 700,000 readers.

Key People

Maxim Maximov is the Editor-in-chief, while Maxim Allanazarov acts as the Deputy Editor-in-Chief of the Sport Express. Vyacheslav Korotkin is the Head of football, Konstantin Alekseev and Alexander Bobrov are the Deputy Chiefs of Football, Marat Safin acts as the Head of the Hockey Department and Pavel Klimovicki is the Deputy Chief of Hockey.

Website

The newspaper has a website as well that publishes sports news in sections like Football, RPL, Brazil, Hockey, Boxing, MMA, Figure Skating and School of Betting. An internet user can read a fresh newspaper issue, download the newspaper in PDF and subscribe to its printed edition using the Sport Express website.

Sport Express is available on various social media platforms like Vkontakte, Facebook, Telegram, Twitter, Instagram, Classmates and YouTube. In case of complaints or suggestions, a reader could reach out to the editor of the newspaper using the email address – feedback@sport-express.ru or phone number – 7 (495) 540-70-10.

Russia newspapers 62 Sport Express website

Sport Express (Спорт-Экспресс) Online

Sport Express (Спорт-Экспресс) ePaper

Sport Express (Спорт-Экспресс) Android App

Sport Express (Спорт-Экспресс) iOS App

Sportrbc.ru‎

Sport RBC is a website dedicated for the coverage of sports news in Russia. It is part of RBC, a Russian leading multimedia holding that operates on the Internet, publishes a newspaper and broadcast a television channel. RBC is much known in the region for its coverage of news related to business and helps the other website in segments like domain registration as well as hosting.

News Sections

Football, Hockey, Combat sport, Figure skating, Formula One and Bookmakers’ rating are among the sections of news on the Sport RBC website. One can follow Sport RBC on social media platforms like Facebook, Vkontakte, Twitter, Classmates, YouTube and Telegram to stay connected with the world of sports.

Sport RBC also offers live match updates through its mobile application, available for both the iOS and Android users. One can watch the RBC TV network live using the website of Sport RBC.

The headquarters of the RBC group is in Moscow, with regional offices in states like St. Petersburg, Bashkortostan, Vologda, Yekaterinburg, Kaliningrad, Kuban, Nizhny Novgorod, Novosibirsk, Perm, Rostov, Tatarstan, Tyumen, Central Black Earth Region and Caucasus.

Russia newspapers 63 Sportrbc website

Sportrbc Online

Sovetsky Sport (Советский спорт)

Sovetsky Sport is a Russian language sports newspaper that has been publishing daily since July 20, 1924, in Moscow. The former Soviet newspaper was known as Red Sports from 1924 to 1946. However, the newspaper was not printed in years between 1928 and 1932.

History

Sovetsky Sport was an official mouthorgan of the USSR State Committee for Physical Culture and Sports. It also published stories benefitting the All-Union Central Council of Trade Unions. In 1975, Sovetsky Sport had reach in over 104 countries with a circulation of over 3,900,000 copies. By 1988, the circulation of the newspaper increased to over 5,000,000 copies.

The price of Sovetsky Sport was three kopeks that made it accessible to all classes of the country.

Post-Soviet Era

After the collapse of the USSR, the circulation of Sovetsky Sport was declined to 122,900, as recorded in 2006. The market of sports readers was captured by the Sport Express newspaper, which was launched in 1991. In 2006, the circulation of Sport Express was estimated around 650,000.

Ownership

Currently, Sovetsky Sport is published by the Russian Olympic Committee under the ownership of Soviet Sports Publishing House. In 2001, the publishing house started to print Sovetsky Sport in colour.

Russia newspapers 64 Sovetsky Sport website

Sovetsky Sport (Советский спорт) Online

SportsDaily.ru

Sports Daily is a magazine dedicated to the coverage of the sports news in Russia. The website of Sports Daily claims to be the “leading sports site in St. Petersburg” in the About Us section. It also boasts of a daily attendance of over 100,000 views.

Key People

Ivan Shydkov is the Editor-in-Chief of Sports Daily, while Ruslan Semeneev is the Producing Editor and Alexander Kavokin is the News Editor.

Website

Football, Transfers, Figure Skating, Hockey, Basketball, Biathlon and St. Petersburg are among the sections of news on the Sports Daily website. One can follow Sports Daily on social media platforms like YouTube, VKontakte, Facebook, Twitter and Instagram.

Russia newspapers 65 SportsDaily website

SportsDaily Online

ITAR-TASS

Headquartered in Moscow, ITAR-TASS is the largest and most prominent news agency of Russia. Internationally, it is counted among the best of the news agencies like Reuters, Agence France-Presse (AFP) and the Associated Press (AP). The Government of Russia established TASS as a Federal State Unitary Enterprise in 1904.

Jacob Doletzky was the first Director of TASS from 1925 to 1937.

History

In the time of Soviet rule, the name of the agency was Telegraph Agency of the Soviet Union. It acted as the central agency for the collection as well as the distribution of the news for all Soviet TV networks, newspapers and radio stations. The agency was renamed twice, first as the Information Telegraph Agency of Russia (ITAR-TASS) following dissolution of the Soviet Union in 1991 and later as TASS in 2014.

Vast Network

TASS has a network of 70 offices spread across Russia and the Commonwealth of Independent States (CIS). The news agency also has bureau offices in 68 locations around the world.

Key People

Sergei Mikhailov is the Director of TASS since 2012, while Vsevolod Kukushkin is the most notable journalist of the Russian news agency. Kukushkin covered ice hockey and other sports for TASS for 22 years.

Russia newspapers 66 ITAR TASS website

ITAR-TASS Online

Conclusion

Communism ended in Russia overnight in 1991. The national media also got freedom from the Communist control. However, a bigger challenge for the newspapers was to report accurate news to secure subscriptions and earn profit through advertising. It took years of hard work for these newspapers to gain the confidence of the readers.

Under Current Presidency

Eight years later when Vladimir Putin came into power, he started to punish journalists for challenging the point of view of the President. Since then, Putin has been controlling the national media directly and indirectly. All the six national TV networks are owned and managed by the Russian government since 2012.

The state also has direct ownership of two radio networks, as many national newspapers and three local newspapers operating in the country. In total, more than 45,000 periodicals publish on various levels in Russia.

Press Freedom

The journalists in Russia survive amid the risks of attack as many scribes have been murdered in the past for covering news related to corruption, rights abuses and organised crime. Russia often faces criticism from media freedom watchdogs worldwide.

A law introduced in 2016 restricts foreign ownership of media to 20 percent. News websites needs to be registered under regulator Roskomnadzor but even then they are blocked sometimes without any explanation.

While the propelling industry knows no bounds, we at MediaBuzz are working hard to provide encyclopedic coverage of all the news sources. We are a team of professional writers with a knack for the trends in the world of journalism.

We are always looking for suggestions to produce a more concise list. 

Please help us with your answers for the below questions in the comment section.

How many newspaper do we have in Russia?

What is the first newspaper in Russian language?

Which Russian language newspaper is best with no bias?

Who controls the media in Russia?

What is the oldest existing English language newspaper in Russia?

What are the different newspapers in Russia?

What is the best Russian news website?

Did we miss any deserving newspaper or news website?

What are your views on the political inclinations of different Russian newspapers?

What are the best Russian newspapers for business, entertainment and sports news?

Is there any particular Russian newspaper that caught your attention?

Do you have any other information related to Russian tabloids?

Important Note:

We are always looking for people with a background in media/journalism/mass communication to contribute more articles for us. If you are an expert in the Russian media industry, we would like you to help us make this article better.

We are also looking for companies/people who wish to sponsor this article and empower us to research and cover more valuable information about the Russian media.

For more details please contact us at mediabuzz.org@gmail.com

Related Posts

    Leave a comment

    Your email address will not be published. Required fields are marked *

    We can’t achieve our goals without your help!

    Write for us Donate to us